Globalna kriza u kombinaciji s dugogodišnjim lošim odlukama domaće politike dovele su do sve slabije matične proizvodnje i teže dostupnosti mesnih proizvoda krajnjem kupcu.
Rezultat: meso je sve skuplje, postaje luksuz.
Mesna industrija u
Hrvatskoj zapada u sve teže probleme, a s njom i potrošači koji snose
krajnji teret u vidu znatno povišenih cijena mesa. Trošak tova stoke u
zemlji je ove godine udvostručen. Po tome proizvodnja u Hrvatskoj spada u
sam vrh Europske unije, pa lošije podatke bilježe tek Latvija i Litva. Hrvatski uvoz svinjetine se pritom više nego udvostručio od vremena
prije ulaska RH u EU. Sektor je, s obzirom na ukupni lanac proizvodnje,
pogođen i zatvaranjem pogona tvornice umjetnih gnojiva Petrokemija u
Kutini. Uzroci nisu samo vanjski, oni koji se tiču globalne krize. „Ne samo
da se uvozi, nego se to isto i potiče djelom sustava potpora u
poljoprivredi, već godinama unatrag. To ugrožava i razvoj, ali i sam
opstanak domaćeg stočarstva, osobito svinjogojstva i govedarstva“,
mišljenja je poljoprivredni analitičar i bivši proizvođač u stočarstvu
te mljekarstvu Miroslav Kovač. Oni posebno skreće pažnju na stanje
domaćeg uzgoja, uz uspostavu internog tržišta i raspolaganja
poljoprivrednim zemljištem. „Nema države, sustava, naroda, čovjeka“, nastavlja Kovač za DW, „koji
je spreman izdržati pritisak izgubljenih vrijednosti kakav se dogodio u
Hrvatskoj. Uništena je domaća populacija svinja i goveda, dugoročnim,
očito je to, lošim političkim odlukama, bez jasnog cilja u prostoru i s
čovjekom, najčešće vođena 'vatrogasnom' logikom. Ovisnost je sve veća, a
tada je i cijena tome uz bok. Najveća nesreća u svemu je desetkovanje
uzgajivača i zatiranje njihove logike razvoja.“ Težište javne pozornosti i potrebe za brzim rješenjima u RH se, prema
Kovačevu sudu, preselilo na probleme u taboru uvoznika i na stranu
uvoza. To dugoročno nije dobro ni za pojedinca, čak i onoga koji se time
direktno bavi, niti za narodno gospodarstvo u cjelini: „Koliko će
trebati da shvatimo logiku funkcioniranja organiziranih zemalja u
segmentu koji je tema i prestati piliti granu na kojoj sjedimo, vidjet
ćemo!“ „Ako nastavimo kao dosad, cijene će rasti u čitavom opskrbnom lancu,
kod nas i brže, a razlika u cijeni na stranu poslovne dobiti će se
topiti. Tu nam pak dosadašnja praksa hitnih i parcijalnih intervencija
milijunima na teret državnog i EU-proračuna neće biti od pomoći, kao što
to nije bilo niti dosad. Naglašavam logiku razvoja i očuvanja narodnog
gospodarstva, a sada je ono i u kontekstu EU, te nikako samo
pojedinačnog interesa,“ upozorio je Miroslav Kovač. Isti komentator i ranije je, kroz nešto bolja vremena, upućivao
neuvijenu kritiku hrvatske agrarne politike zbog evidentne stagnacije
sektora. Paralelno, može se vidjeti da su susjedne EU-članice Slovenija i
Mađarska poduzele niz kvalitetnih koraka, uzdignuvši svoju proizvodnju
na zavidnu razinu. Naravno, i tamo se bilježi skok cijena, ali je
matična produkcija u puno boljem stanju, s manje uvoza i troška na teret
domaćeg kupca. Vlasništvo ruskih banaka nad najvećim proizvođačem i trgovcem hranom u
Hrvatskoj, koncernom Agrokor, otvara brojna neugodna pitanja o vezanom
riziku u kontekstu rata u Ukrajini. „Ostavši bez sirovina iz domaćih izvora problemi s cijenama se
prelijevaju i na potrošače koji su krajnji platiše, pa i poreza na
dodanu vrijednost koji se pri tome zaračunava, a on dugo vremena nije
zanemariv. I tako ukrug, te iz kruga u čvor, godinama koje su ostavile
traga“, dodao je ovaj analitičar. Vijesti iz sektora su dramatične: ove jeseni je u Hrvatskoj po
Eurostatu registrirano npr. poskupljenje piletine za 35,5 posto u odnosu
na lanjsko isto doba, a EU-prosjek je 26,7 posto. No to se odnosi na
plasman mesa u sortiranim kategorijama, dok je cijenu čitavog pileta
Vlada RH ograničila na 24,99 kuna, uz još neke mesne kategorije. Sveukupno gledano, meso je ipak značajno poskupjelo. Potražnja zbog
toga opada, pa to ostaje i jedini tržišni garant daljnjem rastu cijena.
Drugi faktori koji tvore cijenu zasad su izvan utjecaja, primjerice uvoz
umjetnih gnojiva koja stižu čak iz Rusije. Urea iz tog smjera prodavala se u Hrvatskoj po cijeni trostruko višoj
od one prošlogodišnje, kad je hrvatsko tržište još uvijek raspolagalo
adutom domaćeg proizvoda. Osuđeni na uvoznu robu, hrvatski
poljoprivrednici su smanjili potrošnju gnojiva, a time, posljedično, i
prinos. Neki su zbog toga već odustali od proizvodnje mesa i prešli na
ratarstvo, ako imaju svoje zemljište, ili posve napustili poljoprivredu. A kako situacija izgleda iz tog kuta, raspitali smo se kod jednog od
najvećih proizvođača u Hrvatskoj. Pivac Grupa, osim matične kuće Pivac
koja je potekla iz Vrgorca, uključuje i karlovački PPK te čakovečku
Vajdu. I oni danas ponajprije ističu kako im, uslijed tržišnih
poremećaja, ulazni troškovi proizvodnje neprestano rastu. „Naša je proizvodnja samo ove godine poskupjela više od 30 posto, a
uslijed inflacije i energetske krize rast cijena inputa predstavljat će
izazov i ubuduće“, kazao nam je predsjednik grupacije Ivica Pivac. On
naglašava da im se, kad je riječ o osnovnoj sirovini, strateška
usmjerenost na vlastitu proizvodnju stoke pokazala ispravnom. No rast
cijena stočne hrane za više od 80 posto utjecao je na značajan rast
troškova i u ovom segmentu proizvodnje. „Iako su nam svi ulazni troškovi porasli", kaže Pivac za DW, „stalno
nastojimo da se efekt tržišnih poremećaja u što je moguće manjoj mjeri
prelije na krajnje kupce. Ipak, nažalost nije bilo moguće izbjeći
korekcije cijena. U suprotnom bismo doveli u pitanje održivost
proizvodnje i opskrbe". Usporede li se današnje cijene u trgovinama Pivac s lanjskima, cijena
svinjske polovice je porasla za 18 posto, a kad je riječ o njihovom
najpopularnijem proizvodu, pršutu, njegova je cijena porasla 20 posto.
"Neizvjesne tržišne prilike otežavaju projekcije kretanja cijena,
međutim, nastavit ćemo poduzimati sve što možemo kako bi se rast ulaznih
troškova što manje odrazio na građane", kaže Ivica Pivac. On naglašava da kompaniju "kod planiranja poslovanja u fokusu ostaju
ulaganja u samodostatnost, proizvodne kapacitete i ljudske resurse.“ No
hoće li to biti dovoljno da bi se amortizirao krizni stres i po same
potrošače, ostaje do daljnjeg neizvjesno.